عزت نفس

عزت نفس

عزت نفس چیست؟

داشتن عزت نفس سالم یک نیاز اساسی انسان است. تقویت عزت نفس در زندگی، سرمایه گذاری بزرگی محسوب میشود.زیرا عزت نفس ضعیف موجب میشود که ما خود واقعی مان را با شرمندگی پنهان کنیم،

عزت نفس میزان ارزشی است که برای خود قایل می شویم.

خود انگاره که مفهوم عزت نفس رامی سازد،تحت تأثیر محیط بیرونی در وجود انسان شکل میگیرد به همین جهت تأثیر دیگران در سالهای اولیه زندگی ما،نسبت به نگرش به خودمان خیلی مؤثر است.

چه عواملی در عزت نفس اثر دارد؟

کیفیت روابط ما با دیگران به خصوص مادر، در دوران کودکی،در شکل گیری عزت نفس مانقش محوری دارد.عزت نفس خود پدر ومادر نیز می تواند بر روی فرزندان تأثیر بگذارد.

تنبیه جسمانی یا تهدید شدن به آن ،نیز به شدت عزت نفس را تحت تأثیر قرار می دهد.

ترس اط محیط های بسته نیز عامل دیگری است که عزت نفس را تحت تأثیرقرار می دهد.خوش ظاهر بودن نیز موجب می شود تا عزت نفس تقویت شود؛زیرا عزت نفس با جذابیت و جلب توجه رابطه مستقیم دارد.به همین جهت کسانی که جذاب به حساب می آیند بیشتر از آنهایی که ظاهر خوشایندی ندارند مورد توجه قرار می گیرند.

رویدادهای نا خوشایند جاری در زندگی ،مثل تحقیر شدن یا مورد توهین قرار گرفتن،بیماری یا اخراج شدن از دانشگاه نیز میتواند بر نگرش مثبتی که فرد از خود باید داشته باشد،اثر منفی بگذارد.

منافع عزت نفس چیست؟

۱-پذیرش خود ودیگران

۲-آرامش بیشتر از آنچه در زندگی می خواهیم.

۳-مثبت بودن واحساس شادی کردن.

۴-اشتیاق به داشتن مسؤلیت بیشتر واحساس کنترل بیشتر بر زندگی وداشتن استقلال در زندگی.

۵-توجه بهتر به دیگران واحساس راحتی در موقعیت های اجتماعی.

۶-احساس متعادل بودن

۷-اتکا به خود وخلاقیت بیشتر ومحدود نشدن به عقاید دیگران

۸-بهبود ظاهر واحساس ((سرزندگی))

۹-آمادگی بیشتر برای دریافت محبت ومحبت کردن

۱۰-ملایم تر بودن با خود ودیگران وتوانایی ریسک پذیری و آماده بودن برای تغییر

۱۱-توانایی تبریک گفتن به دیگران به علت موفقیت هایشان بدون هیچ گونه احساس حسادت

۱۲-اطمینان داشتن به خود در همه فعالیتها

۱۳-تمایل داشتن به این که مشکلات زندگی را با دیگران به طور صریح درمیان گذاشته وچاره اندیشی کردن

۱۴-توانایی بیان صادقانه نارسایی هایی که در کارهای انجام شده ممکن است باشدو

۱۵-امیدواشتیاق وعلاقه بیشتری برای زندگی

عوارض ناشی از عزت نفس پایین

۱-اخلال در سلامت روانی:عزت نفس می تواند بر ماهیت روابط،بادیگران وسلامت روانی ما نفوذ قوی داشته باشد وآنها را تهدید کند.

۲-پذیرش خود ودیگران مشکل می شود:هرچه افراد خود را بیشتر بپذیرند احتمال بیشتری خواهد داشت که دیگران را نیز بپذیرند، وبر عکس،هرچه نظرشان نسبت به خود نامطلوب تر باشد دیگران را نیز کمتر پذیرا خواهند بود.

۳-ترس از تنها شدن:زنی که از عزت نفس پایین برخوردار است مرتب از همسر خود میپرسد ((آیا اورا دوست دارد؟))چون از این ترس دارد که مبادا همسرش اورا ترک کند واو تنها بماند.

۴-کمال گرایی:همین حس باعث میشود تا مرتب پیشرفت خودمان را با پیشرفت دیگران مقایسه کنیم،به نا چار کسانی رامی بینیم که از ما موفق ترند،این مقایسه معمولا باعث می شود تا احساس ضعف بیشتری بکنیم.

۵-متوسل شدن به مکانیسم های دفاعی:زنی که عزت نفس ضعیفی دارد،هربار که تعریف وتمجیدی از طرف شوهر درباره ظاهرش میشنود،می گوید((او این حرف را می زند تا من را خوشحال کند))یا متوسل به سر کوب می شود یا فرا فکنی میکند.مثلا اگر خودمان تند خو باشیم با صراحت آن را به همسرمان نسبت می دهیم ویا واکنش وارونه انجام می دهیم.

۶-داشتن برداشتی مبهم از خود:افرادی که عزت نفس ضعیفی دارند، به علت اجتناب از شناخت ودانستن بیشتر در مورد خود،برداشت مبهمی از خود داشته ویااز خود چنان می برند که نم دانند چه احساسی دارند.

۷-روی آوردن به خود کاذب:کسانی که دچار ضعف عزت نفس می شوند احساس می کنند که باید همه چیز را تحت کنترل داشته باشند؛ چون توان واقعی برای اینکار را ندارند، پشت عنوانهای شغلی و… قایم میشوند ومعمولا از خطر کردن وتغییر می ترسند.

۸-نمیتوانند تصمیم بگیرند:برای کسانی که عزت نفس شان پایین هست ،تصمیم گیری کار دشواری می باشد وهمواره در یک موقعیت بلا تکلیفی به سر می برند.

۹-با دیگران ارتباط برقرار نمی کنند:بین عزت نفس پایین واضطراب برقرای ارتباط با دیگران ،همبستگی وجود دارد.افراد دارای عزت پایین در صحبت و گفتمان خود را کم جرأت تر، باز دارنده تر ودست پاچه تر می پندارند،این افراد در زمینه های اجتماعی، عصبی تر ومضطرب تر بوده وهمواره منتظر شکست هستند وسعی می کنند خود را در معرض توجه دیگران قرار ندهند.

۱۰-در زندگی بیش از حد محتاطانه عمل میکنند:از ثبات بر خوردار نیستند،ترس عمده آنها خطر کردن است.

 

تکنیک های تقویت عزت نفس

۱-آماده شدن برای تغییر:برای این کار باید از فرا فکنی بپرهیزید،با کمال میل به یک روانشناسی مراجعه کنید وبه گفته هایش عمل نمایید.صادقانه مشکلاتتان را به مشاور بگویید،(نه)گفتن را در خود با تمرین به وجود بیاورید.

۲-برای زندگی خود هدف انتخاب کنید:یعنی به جای سر وکار داشتن با تصورات مبهم در زندگی، سعی کنید به طور واقعی آنچه را که می پسندید روشن کنید،احساساتتان را چه منفی وچه منفی وچه مثبت در مقابل خواسته دیگران بروز بدهید.

۳-عواملی که شما را از تغییر یافتن باز می دارد شناسایی کنید:این عوامل می تواند احساسات منفی شما باشد.نا امیدی شما به تغییر باشد،تلقین دیگران باشد، بی صبری و عجله شما باشد.

۴-به مقابله با ترس برخیزید:هرچه بیشتر با ترس روبه روشوید،نسبت به خوتان احساس بهتری خواهید داشت .برای این کار به مشکلات نیاندیشد،به موفقیت ها فکر کنید.

۵-به خودتان تبریک بگویید وپاداش بدهید:تبریک به خود را خودستایی تلقی نکنید، در هر قدمی که موفق می شوید در چیزی که لذت میبرید خوتان را میهمان کنید.این را فراموش نکنید که عشق به خود با خویشتن پذیری شروع میشود.

۶-بامنتقد درونی وتفکر منفی روبه رو شوید:به توانایی های خود ببالید. انتقاد دیگران را بیش از حد جدی نگیرید ،با خودتان صادق تر باشید.از برچسب زدن منفی به خود بپرهیزید،اگر اشتباهی کردید آنها را تعمیم ندهید.درباره خود با شتاب قضاوت نکنید.به جای به کار بردن عبارت((من باید…یا من بهتر است….))((من می توانم )) به کار ببرید.

۷-تعریف کنید و از تعریف شدن شرم نکنید:همه انسانها نیاز به تعریف دارند.شما هم از این قاعده مستنثی نیستید.

مقابل تعریف تشکرکنید واز تحسین دیگران هم دریغ نورزید،ناراحت هم نشوید،واقعیت را بپذیرید.

۸-آینده را مثبت تجسم کنید:تصویر سازی ذهنی می تواند وسیله ای قوی برای کار کردن بر روی خود باشد. برای کار به آزاد سازی خود از دلبستگی دیگران بیاندیشید.

خود را آنگونه تصور کنید که واقعا هستید نه با توقعی بالاتراز انتظار.

۹-خود را خوب تعریف کنید:باید بدانید که هیچ انسانی کامل مطلق نیست، همه ما نقاط قوت وضعفی داریم، پس سعی کنید قوت های خود را برجسته ببینید. ظرفیت خود را برای تأیید دیگران بالا ببرید، دانایی،هوش،متینی و وقار خود را بزرگ تر ببینید.

۱۰-به مشاور و روانشناس مراجعه کنید:با رفتن به نزد مشاور وصحبت کردن،درون شما تخلیه می شود ودر ذهن وتصورات شما خالی می گردد. علاوه بر آن متوجه می شوید که فقط شما نیستید که دارای این مشکل هستید. همچنین راههای تقویت عزت نفس را می آموزید وجرأت پیشروی وپذیرش مسؤلیت سرنوشت خود را پیدا می کنید. بدین وسیله برشادی زندگی شما افزونتر خواهد شد.

 

 

 

 

 

شما همچنین ممکن است مانند بیشتر از نویسنده

ترک یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.